Τα Σμυρνέικα σουτζουκάκια είναι ένα από τα αγαπημένα μας comfort foods.  Έχω, ήδη, αναρτήσει σχετική συνταγή που μου έμαθε η καλή μου κα Βάσω (Τα ωραιότερα σουτζουκάκια!)  την εποχή που ήμουνα νέα και μικροπαντρεμένη. 

Τα σουτζουκάκια που θα σου μάθω σήμερα είναι τα σουτζουκάκια της Μέσης Ανατολής (Belehat bel Kamoon). Προέρχονται από την Συρία, το Λίβανο και την Αίγυπτο και μου τα έμαθε η αγαπημένη «μεσαία» αδελφή της μαμάς μου η Raymonda.  Γριούλα, πολύ, τώρα πια, ζει στο Ισραήλ όμως είναι η θεία που ήταν πιο κοντά μου απ’ όλες τις αδελφές της μαμάς μου.  Εκείνη, ανέλαβε, να μου μάθει τις συνταγές που δεν πρόλαβα να μάθω από τη μαμά μου, γιατί, όπως σου έχω πει έφυγε από τη ζωή πολύ νέα.  Υπερδραστήρια που, ξαφνικά μας άφησε στα 62 της, και που, όταν πήγαινα, μέχρι τότε να φάω στο πατρικό, έφευγα με ταπεράκι για το σπίτι με λιχουδιές και πάντα είχα στο μυαλό μου ότι θα ζήσει ακόμα, τουλάχιστον 20 χρόνια, για να μου μάθει τα πάντα.  Όμως, όπως λέει ο σοφός λαός: «άλλαι μεν βουλαί ανθρώπων, άλλα δε Θεός κελεύει!»

Η Raymonda, λοιπόν, έμαθε πολλά μυστικά από τη μαμά της, τη nonna Gémillée, μαγείρευε καταπληκτικά, πάντα έβρισκε τρόπο να απλουστεύει τις συνταγές, να τις βελτιώνει και να τις κάνει πιο εύκολες και πάντα ήταν, και είναι ακόμη, πρόθυμη να σου περιγράψει ακριβώς τι πρέπει να κάνεις.

Τα σουτζουκάκια αυτά είναι, φυσικά, με κύμινο, σερβίρονται με ρύζι αλλά δεν έχουν τη γνωστή κόκκινη σάλτσα, μόνο λίγο πελτέ. Γίνονται,λίγο, πιο στεγνά και, γι’αυτό, συνοδεύονται πάντα, ή σχεδόν πάντα, με γιαούρτι (στραγγιστό αραιωμένο με λίγο νερό και ανακατεμένο με αλάτι, πιπέρι, πολτοποιημένο σκόρδο — αν θέλεις — και, κύμινο) ή sauce ταχίνι αυτή που σου έχω ήδη μάθει και λέγεται taratoor (Dips από ταχίνι βαφτισμένα «Taratoor» & «Baba ghanoush»).

Πάντα, ή σχεδόν πάντα, με ρύζι αλλά απαράιτητα μια σαλάτα, την χωριάτικη (Baladi) της Μέσης Ανατολής που έχει κομμένα, σε πολύ-πολύ ψιλό  καρεδάκι, τα λαχανικά (αγγουράκι, τομάτα, κρεμμυδάκι ξερό και φρέσκο, καρδιές από μαρούλι για να είναι πολύ τραγανό, πιπεριά, λίγο μαϊντανό, κάποιες φορές κάποιο τουρσί και φρέσκα ραπανάκια) μαζί με μια vinaigrette φτιαγμένη με λάδι, λεμόνι ή ξύδι, αλατοπίπερο και μπόλικο κύμινο.

Φρόντισε να έχεις έτοιμο και το πιλάφι σου, εκείνο της μαμάς μου, και η κουζίνα σου θα μυρίσει ότι μύριζε η κουζίνα της μαμάς μου, της Raymonde και της γιαγιάς μου — πόσο μεγάλη τιμή είναι για μένα αυτή!!! (To «τέλειο» πιλάφι).

Θα χρειασθείς (δόση για 6 μερίδες, περίπου):

  • ½ κ. κιμά μοσχαρίσιο, χωρίς λίπος (αν θέλεις μπορείς και ανάμεικτο με χοιρινό ή αρνίσιο)
  • 2-3 κ.σ. λάδι
  • 1 κ.σ. κύμινο (ή παραπάνω, ανάλογα με το πόσο σου αρέσει)
  • Αλάτι πιπέρι
  • 2 σκελίδες σκόρδο, πολτοποιημένο
  • 4-5 κοτσανάκια μαϊντανό, ψιλοκομμένο
  • Πελτέ τομάτας (μία μικρή κονσέρβα 200 γρ)
  • 1 ζωμό βοδινό (από τους τυποποιημένους είτε σε σκόνη ή σε ζελεδάκι)

Διαδικασία:

  1. Ανακατεύεις καλά τον κιμά με το κύμινο, το αλατοπίπερο, το σκόρδο, το μαϊντανό και τα ¾ του πελτέ τομάτας και ζυμώνεις μικρά, στρογγυλά, σουτζουκάκια (2 μπουκίτσες το καθένα).  Τα βάζεις για λίγο στο ψυγείο.
    • Αν δεν μπορείς να δοκιμάσεις το μείγμα σου ωμό για να δεις ότι σε ικανοποιεί η γεύση κόψε ένα μικρό κομματάκι και τηγάνισε το σε ένα σαγανάκι με λίγο ζεστό λάδι.  Έτσι, θα είναι βέβαιο ότι θα πετύχεις τη γεύση. Να θυμάσαι όμως ότι στο τέλος θα προσθέσεις και εάν ζωμό βοδινό που έχει αρκετό αλάτι  οπότε πρέπει να το συνυπολογίσεις.
  2. Σε μια μεγάλη κατσαρόλα ή ένα βαθύ τηγάνι, ανάβεις την εστία σε μέτρια προς δυνατή φωτιά και, αφού ζεσταθεί, βάζεις το λάδι να κάψει, προσθέτεις τα σουτζουκάκια που θα τσιγαρίσεις, για 1-2 λεπτά, μέχρι να ροδίσουν γύρω-γύρω.
  3. Αραιώνεις, σε μισό ποτήρι χλιαρό νερό το ¼  του πελτέ, μαζί με τον κύβο και αδειάζεις πάνω από τα σουτζουκάκια.
  4. Μόλις πάρει μια βράση, χαμηλώνεις τη φωτιά, σκεπάζεις την κατσαρόλα και σιγοψήνεις μέχρι να δέσει η σάλτσα σου (περίπου μισή ώρα — αν χρειασθεί προσθέτεις λίγο ακόμα νερό).

Σερβίρεις με ρύζι και τη σαλάτα που σου περιγράφω παραπάνω. Σε χωριστά μπολ θα έχεις το γιαούρτι ή το taratoor (ταχίνι) ή και τα δύο και ο καθένας θα διαλέξει ότι θέλει.

Αν τα σερβίρεις χωρίς το πιλάφι είναι απαραίτητα τα dips και ταιριάζει πάρα πολύ η σαλάτα.

 

